Generatywna sztuczna inteligencja jest obecnie szeroko zintegrowana z miejscem pracy. Jak wynika z raportu Microsoft i LinkedIn, około 75% pracowników biurowych korzysta z tej technologii w swojej codziennej pracy, przy czym 46% z nich zaczęło używać jej w ciągu ostatnich sześciu miesięcy.
Przynosi to wymierne korzyści:
Użytkownicy sztucznej inteligencji podkreślają, że technologia ta pozwala im zaoszczędzić czas (90%), skoncentrować się na kluczowych zadaniach (85%), rozwijać kreatywność (84%) oraz zwiększać satysfakcję z wykonywanej pracy (83%).
Jednak używanie w pracy AI, nie jest czymś, czym chcemy się chwalić. 52% pracowników używających na co dzień narzędzi Sztucznej Inteligencji, mówi, że zazwyczaj nie przyznaje się przed nikim do używania AI do najważniejszych zadań. Dlaczego tak jest? Łatwo to połączyć z kolejną daną, która mówi, że 53% pracowników, martwi się, że używanie takich narzędzi czyni ich łatwo zastępowalnymi, a ich zadania będą niedługo zautomatyzowane.
Przyjrzyjmy się dokładnie temu, w czym AI wyręcza pracowników.
- AI jest wykorzystywana do skracania i podsumowywania spotkań. Na przykład, najbardziej zaawansowani użytkownicy narzędzi takich jak Microsoft Teams wykorzystują Copilot (dodatek AI do pakietu Office) do automatycznego podsumowania ośmiogodzinnych spotkań, co jest równoważne z oszczędnością całego dnia pracy.
- AI pomaga zmniejszyć obciążenie e-mailowe, umożliwiając pracownikom skupienie się na bardziej wartościowych zadaniach. Wprowadzenie Copilot przyczyniło się do znacznego zmniejszenia czasu poświęcanego na czytanie i interakcję z e-mailami, co przekłada się na efektywniejsze zarządzanie informacjami.
- Użytkownicy AI mogą edytować więcej dokumentów w krótszym czasie, wykorzystując narzędzia do automatyzacji zadań w aplikacjach takich jak Word, Excel czy PowerPoint. Przykłady obejmują generowanie treści, analizę danych oraz tworzenie wizualizacji, co zwiększa produktywność i pozwala na lepsze wykorzystanie czasu pracy.
- AI wspiera pracowników w rozwijaniu kreatywności, oferując narzędzia do generowania pomysłów i rozwiązań problemów, co sprzyja innowacyjnym podejściom w pracy. Generatywna Sztuczna Inteligencja, jest również zdolna do kreowania zupełnie nowego tekstu, obrazu czy muzyki co pozwala pracownikom na realizowanie swoich pomysłów bez znajomości skomplikowanych narzędzi (przykładem może być dodatek do chatGTP- DALL-E służący do generowania obrazów).
- AI dostarcza spersonalizowanych szkoleń i rekomendacji, które pomagają pracownikom w nauce nowych umiejętności oraz w efektywniejszym wykorzystaniu dostępnych narzędzi AI, co z kolei przekłada się na wzrost kompetencji cyfrowych wśród (przykładem może być platforma Zavvy, która jest narzędziem umożliwiającym tworzenie angażujących dla użytkowników kursów, przy wsparciu Sztucznej Inteligencji).
Jednak jeśli chcemy by AI skutecznie nam pomagało, musimy nauczyć się odpowiednio korzystać z tego narzędzia.
Droga do zostania power userem (częstym i zaawansowanym użytkownikiem) zaczyna się od wypracowania nowych nawyków. Power userzy są o 68% bardziej skłonni do częstego eksperymentowania z różnymi sposobami korzystania ze sztucznej inteligencji-w rzeczywistości jest to główny predyktor wskazujący czy ktoś zostanie power userem AI. W porównaniu z innymi respondentami badania są oni również bardziej skłonni do częstego zatrzymywania się przed zadaniem i zadawania sobie pytania, czy sztuczna inteligencja może pomóc (+49%), kontynuowania prób, jeśli nie uzyskają idealnej odpowiedzi za pierwszym razem (+30%) oraz do badania i wypróbowywania nowych podpowiedzi (+56%). Zaawansowani użytkownicy rezerwują również swój dzień ze sztuczną inteligencją-wykorzystując ją do rozpoczęcia dnia (85%) i przygotowania się do następnego dnia pracy (85%). Kluczem jest więc regularność, eksperymentowanie i zaufanie do narzędzi AI.